Kış Aylarında Nasıl Beslenmeliyiz?

Kış Aylarında Nasıl Beslenmeliyiz?

Diyetisyenimiz Fatma Koçak’tan kış aylarında beslenme önerileri…

Eklenme Tarihi: 03 Ocak 2019 Perşembe

Hava sıcaklıklarının düşmesi ve günlerin kısalmasını takiben kış ayları, açık havada daha az vakit geçirilen, sosyal hayatın çoğunlukla kapalı alanlarda sürdürüldüğü bir dönemdir ve bu dönem, yaşam tarzımızda önemli değişikliklere sebep olur.

Uyku ve beslenme saatleri değişir, soğuk nedeniyle kalorik açıdan daha yoğun ve sindirimi güç besinler tercih edilmeye başlanır, ulaşım tercihleri değişir ve gün içinde daha az yürüyüş yapılır; daha hareketsiz bir yaşam tercih edilir. Böylelikle kilo alımı için bütün şartlar sağlanmış olur.

Peki bu döngüden çıkmak için neler yapılabilir?
Daha zinde olmak ve yaz aylarına daha formda girmek için hangi adımlar atılabilir?


1. Öncelikle su içelim. Soğuk havalarda yeterince su içme isteği olmasa dahi günlük ihtiyacımız, düşünülenin aksine artabilir. Çünkü günlük su ihtiyacı, alınan kalori ve kişinin ağırlığı ile doğru orantılıdır. O nedenle susuzluk hissedilmese de, yudum yudum ve az az olmak kaydıyla, gün boyu su içerek ihtiyacımızı karşılamamız gerekir.

Su içmekte zorlanan kişiler, az demli bitki çayları da tercih edebilirler. Ihlamur, kuşburnu, adaçayı ve nane-limon çayları hem hastalıklardan koruyacak, iç sıcaklığımızı muhafaza ederek soğukla mücadele etmemize yardımcı olacak hem de sıvı ihtiyacımıza destek olacaktır.

2. Tatiller, davetler ve kutlamalardaki besin tüketimlerine dikkat edelim. Vücudumuzun savunma mekanizması gereği soğuk havalarda karbonhidrat ve yağ içeriği daha yüksek besinlere eğilim artar. Zengin ve gözümüzü şenlendiren renkli sofralar günlük ihtiyacın 2-3 katı kadar besin tüketimine neden olur. Kutlamalar elbette güzel, elbette mahrum kalınmamalı ancak kontrollü ve tadımlık yemeklerle beslenmek en doğrusu olur.

Tüm ikramlar içinden kendinize 4-5 çeşit seçin. Tabağınızı hazırlarken yiyecekleri çok küçük parçalar ve dilimler halinde alın. Böylece daha az kalori alırsınız. Eğer dikkatli olmaz da fazla besin tüketirseniz alınan fazla enerji depolanacak ve sonraki günler daha fazla besin tüketmek isteyeceksiniz. Zaman içinde iştahınız da arttığından yaz aylarına dek kilonuz artmış olacak.

3. Günlerin kısa olması nedeniyle kahvaltının geç saatte yapılması günlük beslenme düzenini bozar. Kahvaltı yapacak zaman bulamıyorsanız yulaf ezmesi, kuru meyveler ve yoğurt ile pratik kahvaltı yapabilir, ya da süt ve küçük bir meyve ile öğle yemeğine dek açlığınızı dengeleyebilirsiniz. Güne ne kadar erken başlar ve kahvaltınızı ne kadar erken yaparsanız, metabolizmanız o kadar hızlı çalışır ve beslenme düzeniniz de bozulmaz.

4. Akşam yemeklerinin saatlerine dikkat edelim. Eğer trafik veya iş yoğunluğu sebebiyle yemek saati akşam yediyi geçiyorsa, öğleden sonra saat üç ve dört civarı protein ve yağ dengesi sağlanmış zengin bir ara öğün gereklidir. Aksi halde akşam yemeği sebebiyle özellikle bel ve karın çevresinde yağlanma görülmeye başlar.

Bu yağlanmanın olası bir diğer sebebi de, akşam yemeklerinden sonra meyve, kuruyemiş, patlamış mısır, kestane gibi atıştırmalıkların kış aylarında daha çok tercih edilmesidir. Akşam yemeği dengeli olsa da, bu besinler özellikle saatin de geç olması sebebiyle (21.00, 22.00 vb.) kaçınılmaz bir şekilde kilo alımına neden olur. Bu besinlerin tüketim miktarları sınırlandırmak faydalı olabilir. Bunun yanı sıra tarçınlı bitki çayları da iştahın dengelenmesine yardımcı olacaktır.

Son olarak, kış aylarının en önemli sorunu soğuk algınlığı ve grip gibi enfeksiyonlarla mücadele için; beslenmemizde yer alması gereken besinler…
Bu besinlerin tercih edilmesini tavsiye değil, daha ziyade, muhakkak uyulması gereken kurallar olarak görelim:

• Tavuk suyu, kemik suyu ve ilikli çorbalar
• Ayva, nar, portakal ve kivi
• Soğan, sarımsak, taze zencefil ve karabiberli zerdeçal kullanımı (yemek veya çorbalara katılmalı, çiğ tüketebilecek durumda olanlar, çiğ de yiyebilir.)
• Kefir ve yoğurt

Ücretsiz Diyetisyen Hizmetimiz hakkında bilgi almak için tıklayınız.

Yeni Haberler