Okul Çağı Çocuklarında Beslenme

Okul Çağı Çocuklarında Beslenme

Diyetisyenimiz Merve Nur Ulusan'dan Okul Çağı Çocuklarında Beslenme önerileri...

Eklenme Tarihi: 17 Ekim 2019 Perşembe

Doğru beslenme ile sürdürülen bir yaşam tarzını benimsemek birey sağlığı için birinci aşamada bir koruma yöntemidir. Yaşamın her döneminde yeterli ve dengeli beslenmenin önemi çok büyükken özellikle bireyin büyüme ve gelişme çağı olan 6-12 yaş arası okul çağı çocukları için önemi inkâr edilemez bir gerçektir. Bu dönemde doğru beslenme alışkanlıkları edinemeyen çocuklarda zayıflık veya şişmanlık, anemi, vitamin yetersizlikleri, iyot yetersizliği, diş çürükleri, besinsel yetersizlikler sonucu hastalıklara karşı dirençsizlik, dikkat eksikliği, okulda başarısızlık gibi durumlar görülebilir.

Bu yanlış alışkanlıklar obezite ve bununla beraber diyabet, kalp hastalıkları, tansiyon gibi hastalıklar için zemin oluşturur. Birey olarak gelişim sürecinde olan çocukların bu dönemde atacağı adımlarda doğru yönlendirmelere ve örneklere ihtiyacı vardır ve bu konuda ebeveynlere büyük görev düşmektedir. Ayrıca okul ile; ailesinin yanında olamayacağı yeni bir çevreye ilk kez girecek olan çocuklara, öğretmenlerinin de doğru yönlendirmeler yapması yardımcı olacaktır.

Anne-Babalar için Öneriler
• Çocukların davranışlarında anne ve babalarını örnek aldıkları unutulmamalıdır. Onların doğru yetişmesini sağlarken ilk dikkat edilmesi gereken onlara doğru örnek olmaktır. Yeterli ve dengeli beslenme konusunda çocuklarınıza örnek olun.
• Çocuklara yeterli ve dengeli beslenme konusunun önemi anlatın.
• Çocukların ana ve ara öğünler yaparak gün içinde yeterli ve dengeli beslenmesini sağlayın.
• Kahvaltı günün temelini oluşturan önemli bir öğündür. Kahvaltıyı mutlaka yapmalarnı sağlayın.

• Özellikle ana öğünler içerisinde besin çeşitliliği sağlanmalıdır. Besinsel çeşitlilik yeterli enerjinin, vitamin ve minerallerin sağlanması, büyüme ve gelişmenin desteklenmesi, zihinsel gelişim, kemik ve diş sağlığı, hastalıklara karşı korunma gibi durumlar için önemlidir. Bunun için dört besin grubunun öğünlerde bulunmasına özen gösterilmelidir. Bu besin grupları:
o Süt ve süt ürünleri
o Et, tavuk, balık, yumurta, baklagiller
o Ekmek ve tahıllar
o Sebze ve meyveler

• Ara öğünlerde çiğ fındık, badem, ceviz gibi yağlı tohumlar, meyve, süt, ayran, mini sandviç, ev yapımı kek, poğaça gibi besinler kullanılabilir.
• Vücudun düzenli çalışması için yeterli su tüketimi önemlidir. Çocuklar günde 1-1,5 litre su içmelidir. Yeterli su tüketimi konusunda yönlendirin.
• Çocuklarınızın sağlık durumlarını, gelişim süreçlerini, beslenme düzenlerini takip ederek olağan dışı seyreden bir durumda doktorunuzun bilgisine başvurun.
• Çocuklarınıza açıkta satılan yiyeceklere, şeker, tuz, yağ içeriği yüksek gıdalara yönlenmemeleri gerektiğini ve bunun nedenini anlatın. Bu besinleri tercih etmemelerine yardımcı olacak sağlıklı alternatif besinler hazırlayabilirsiniz.
• Okulda ve çevresinde besleneceği ortamın nasıl olduğunu gözlemleyerek duruma yönelik hazırlıklar yapabilirsiniz. Okulda bir yemekhane varsa nasıl besinler sunulduğunu takip ederek çocuklarınızı buna göre yönlendirebilirsiniz. Okul kantinlerindeki sağlıksız besinlere yönlenmesini engellemek adına beslenme çantasında atıştırmalık sağlıklı alternatifler bulundurabilirsiniz.
• Yemekhane yoksa beslenme çantası hazırlanırken de besinsel çeşitlilik sağlanmalısınız. Yumurta, peynir, sandviç, tost, ev yapımı hamburger, gözleme-börek, süt-ayran, sebze, meyve, çiğ fındık, badem, ceviz gibi besinler tercih edilmelidir.
• Hareket etmesi konusunda çocuğunuzu teşvik ediniz. Birlikte yürüyüşler yapabilir, dans edebilirsiniz. Bir spor aktivitesine düzenli katılmasını sağlayabilirsiniz.
• Yeterli ve dengeli beslenme konusunda çocuğunuza yönelik bilgiler almak için bir diyetisyen ile görüşebilirsiniz.

Öğretmenler için Öneriler
• Öğrencilerin sağlık durumları, gelişim süreçleri, beslenme düzenleri takip edilmelidir. Olağan dışı seyreden bir durumda veliler bilgilendirilerek gerekli yönlendirilmeler yapılmalıdır.
• Açıkta satılan yiyecekler ve şeker, tuz, yağ içeriği yüksek gıdalara yönlenmemeleri konusunda öğrenciler uyarılmalı, nedenleri anlatılmalıdır.
• Velilere evde ve okulda sağlıklı beslenme ve beslenme çantalarını doğru besinlerle hazırlama konularında bilgilendirme yapılmalıdır.
• Öğrencilere yeterli ve dengeli beslenme konularında bilgiler verilebilir. Bu konuyla alakalı oyunlar oynanabilir, öğrencilerle birlikte araştırmalar yapılabilir. Sınıfta bu konuyu içeren kompozisyon, şiir ve ilgi çekici görsellerin yer aldığı bir köşe hazırlanabilir. Bir sağlık personelinin derse davet edilip öğrencileri bilgilendirmesi sağlanabilir.
• Okul yönetimi tarafından okul içerisinde sağlıksız besinler satılması önlenmelidir. Yemekhane bulunan okullarda verilen yiyeceklerin doğru içerikler barındırması ve sağlıklı pişirme yöntemleriyle hazırlanması sağlanmalıdır.
Yeni Haberler