Kalbinize, Kendinize İyi Bakın!

Kalbinize, Kendinize İyi Bakın!

Kalp ve Damar Hastalıkları konusunda halkı bilinçlendirmek, hastalıkla mücadelenin önemini vurgulamak amacıyla Nisan ayının ikinci haftası Kalp Sağlığı Haftası olarak kutlanmaktadır.

Eklenme Tarihi: 13 Nisan 2015 Pazartesi

Kalp Hastalıkları Nelerdir?
- Ateroskleroz (Damar Sertliği )
- Ateroskleroza bağlı olarak gelişen KALP KRİZİ, İNME,HİPERTANSİYON, DAMAR HASTALIKLARI
- Konjenital Kalp hastalıkları (doğuştan gelen kalp yapısı ile ilgili hastalıklar kalp delikleri, damar yapıdaki bozukluklar vb.)
- Romatizmal Kalp Hastalıkları
- Kardiomiyopatiler
- Kalp Ritim Bozuklukları

RİSK FAKTÖRLERİ
1.Grup Risk Faktörleri: (müdahale edildiğinde kalp hastalıkları riskinin azaldığı kanıtlanmış)
- Sigara kullanımı
- LDL (kötü huylu kolesterol yüksekliği)
- Hipertansiyon
- Kan pıhtılaşaması
- Yağdan zengin diyetler

2.Grup Risk Faktörleri: (müdahale edildiğinde kalp hastalıkları riskinin azaldığı öngörülen )
- Diyabet
- Fiziksel aktivite azlığı
- HDL (iyi kolesterol)
- Obezite
- Oksidatif Stres
- Alkol Kullanımı
- Doymuş yağlar

3.Grup Risk Faktörleri: (değiştirilemez risk faktörleri)
- Erkek cinsiyet (kadınlarda östrojen kalp hastalıklarına karşı koruyucudur.)
- Yaş
- Ailede erken yaşta kalp hastalıklarının görülmesi

Dünya’da ve Türkiye’de Durum Değerlendirmesi
Gelişmiş ülkelerde;
20 yüzyıl başlarında kalp hastalıkları dünya genelindeki ölümlerin %10’undan azını kapsarken 21. yy başlarında gelişmiş ülkelerde ölümlerin yarısından, gelişmekte olan ülkelerde ise %25’inden sorumludur.  Özetle; inmelerin neden olduğu sakatlıklarla birlikte kalp hastalıkları dünyada sakatlık ve ölümlerin başlıca nedenidir.

ONLAR KALBİNİZİ DURDURMADAN SİZ ONLARI DURDURUN!

SİGARA:
Türkiye Akut Miyokard Enfarktüsü Araştırmasında kalp krizi geçiren erkeklerin %55’inin sigara içtiği saptanmıştır.
Kalp naklinin bile gerçekleştirilebildiği 2015’te hala en geçerli korunma yolu sigarasız hava sahasıdır. Yalnız sigara içimi değil pasif içicilik de kalp hastalıkları oranını arttırmaktadır. (aynı oda içerisindeki 4 kişinin sigara kullanması odadaki bir pasif içicinin de sigara içenlerle aynı oranda zarar görmesine neden olur.) Günde sadece 1-4 adet sigara kulllanımı kalp krizi riskini 2 kat arttırır.
Araştırma sonucu; Dünyada 1 milyar insan sigara kullanmaktadır ve 1.5 milyar insanın sigaraya bağlı komplikasyonlar nedeniyle öleceği tahmin edilmektedir.

YANLIŞ BESLENME:
Araştırma Sonuçları: kalp hastalıklarından korunmada veya var olan kalp hastalıklarında yaşam kalitesini arttırmada en etkili yöntemlerden biri de sağlıklı beslenmedir.
- Yağlar: koroner kalp hastalığının oluşumunda en önemli faktör, kolesterolün kanda taşınmasını sağlayan lipoproteinlerdir. Düşük yoğunluklu lipoprotein yani LDL yağların damar çevresinde birikimine neden olarak damar yapının bozulmasına ve sertliğine yol açar. Beslenme planında doymuş yağ oranı yüksek olan hayvansal besinlere çok fazla yer verilmesinin LDL miktarını arttırdığı kanıtlanmıştır.

- Proteinler: farklı toplumlarda yapılan karşılaştırmalı çalışmalarda, hayvansal proteinler ile kronik kalp hastalıkları arasında pozitif bir ilişki gösterilmiştir. Özellikle kırmızı etin aşırı kullanımı hem doymuş yağlarının alımının artması sağlayacağından hem de kanda demir ve homosistein miktarını arttıracağından kalp hastalıkları riskini arttırmaktadır.

- Karbonhidratlar: kalp damar hastalıkları ile rafine şekerler arasında pozitif bir ilişki vardır. Direkt yoldan obeziteye neden olarak bu ilişkiyi kuvvettlendiren şeker ve rafine ürünler, indirekt olarak kan yağları profiline etki ederek kalp hastalıkları riskini arttırır.

DİYABET VE HAREKETSİZ YAŞAM
Damar sertleşmesi ve diyabet ortak bir yangı yolu üzerinden gerçekleşmektedir. Diyabetli insanların kalp krizi geçirme riski diyabetli olmayan bireylere göre 5 kat daha fazladır. Tip 2 dyabetli bireylerin %90’ını ise obez bireyler oluşturmaktadır. Obeziteden korunmak için sağlıksız beslenme alışkanlıklarından uzak durmak, fiziksel aktiviteyi arttırmak kalp hastalıkları, diyabet, hipertansiyon, kolesterol gibi bir çok hastalığın da önüne geçmekte en etkili yöntemdir.

KENDİNİZE İYİ BAKIN
- Bel Çevreniz Önemli Bir Ölçüttür! Hastalıklık risklerinden korunmak için bel çevrenizi ideal sınırlar içinde olmasına dikkat edin.

Cinsiyet Risk Yüksek Risk
Erkek 94 102
Kadın 80 88


- Ağırlığınızı Kontrol Altına Alın
Beden kitle indeksi (BKİ) ağırlığımızı tanımlamada en temel ve kolay yöntemdir.


Yaşa göre ideal BKİ değerleri;

Yaş (yıl) Beden Kitle İndeksi
19 - 24 19 - 24
25 - 34 20 - 25
35 - 44 21 - 26
45 - 54 22 - 27
55 - 65 23 - 28
60 - ve üzeri 24 - 29



- Koruyucu Kan Değerleri:


- Hipertansiyona Dikkat!
Farklı iki günde en az iki kez yapılan ölçümlerde 18 yaşını geçmiş erişkin bir bireyde büyük tansiyonun 140 mm Hg ve üzerinde ya da küçük tansiyonun 90 mm Hg ve üzerinde olması durumu ise hipertansiyondur.

KALBİNİZİN İLACI BESLENMENİZ OLSUN
Akdeniz beslenmesi kalp hastalıkları için en koruyucu beslenme modelidir.

Öneriler :
Diyetteki Doymuş Yağları Azaltın: Hayvansal kaynaklı ürünler (balık hariç) doymuş yağ içerir. Kolesterol oranları yüksektir. Kırmızı etin tüketimini azaltarak kalp dostu omega-3 kaynağı balık tüketimini arttırılmalıdır. Katı yağ kullanılmamalı, yerine zeytinyağ başta olmak üzere sıvıyağlar kullanılmalıdır. Tam yağlı süt ve süt ürünleri, özellikle kalp hastalığı riski taşıyanlarda/hastalarda mutlaka daha az yağlı ürünlerle değiştirilmelidir. Doymuş yağ miktarının azaltılması LDL kolesterol oranının düşürülmesine yardımcı olarak kalp hastalıklarından korunmaya yardımcı olacaktır.

Meyve- Sebze ve Tahıl Tüketimi Arttırın: Beta karoten, vitamin A ve vitamin C gibi antioksidan vitaminleri yüksek oranda içeren sebze ve meyvelerin tüketimi ile kalp sağlığı arasında olumlu bir ilişki vardır. Bu nedenle sebze ve meyve tüketiminizi arttırılmalı rafine ürünler yerine tam tahıl ürünler kullanılmalıdır. Günde en az 5 porsiyon sebze ve meyve tüketimi, haftada 2 kez kurubaklagillerin kullanımı, tam tahıllı ekmeklerin ve yulafın kullanılması günlük posa alımını arttırarak kötü huylu kolesterolün düşürülmesine yardımcı olur.

Omega-3 Kaynaklarının Kullanımını Arttırın: Omega-3 kan trigliserid oranın düşürülmesinde oldukça etkili olan bir doymamış yağ türüdür. Damar sertliğinin önlenmesinde, LDL oranının düşürülmesinde,kalp krizinin önlenmesinde kanıtlanmış etkileri vardır. Beslenmedeki omega 3 seviyesini arttırmak için;
- Balık tüketimi arttırılmalı
- Gün içinde belirli miktarda ceviz, badem, fındık gibi yağlı tohumlara yer verilmelidir.

UYARILAR
 Özellikle doğuştan kalp hastalığına sahip bireyler, kan sıvlaştırıcı (coumadin ve türevleri), kolesterol, hipertansiyon, ritim ilaçları kullananların beslenmeleri mutlaka bir uzman kontrolünde olmalıdır.


Yeni Duyurular