Ramazan Ayında Beslenmeye Dikkat!

Ramazan Ayında Beslenmeye Dikkat!

11 aylık beslenme alışkanlığımızın dışına çıktığımız Ramazan Ayında sağlıklı kalabilmek için beslenmemize özellikle dikkat etmek gerekiyor.

Eklenme Tarihi: 18 Haziran 2015 Perşembe


Ramazan ayının yaz mevsimine denk gelmesiyle oruç tutulan vakit 17 saati aşmaktadır. Açlık ve susuzluğun arttığı bu dönemde yeterli ve dengeli beslenme her zamankinden çok daha önemlidir. Pek çok kişi ramazanda yanlış beslenerek ağırlık kontrolünü yitirirken pek çok kişide de mide rahatsızlıkları görülmektedir.

Kimlerin Oruç Tutması Zararlıdır?
  • Sürekli ilaç kullanmak zorunda olan hastalar (kalp- damar hastalığı, hipertansiyon, diyabet hastaları gibi)
  • Böbrek hastaları ( kronik veya akut yetmezlikleri olanlar, su tüketiminin fazla olması gereken böbrek taşı bulunan hastalar ve diğer böbrek hastalıklarına sahip olan bireyler)
  • Safra kesesi ve karaciğer rahatsızlıkları bulunanlar
  • Açlık sonucunda migren atakları olanlar ve hipoglisemi (Kan şekeri düzeyinin 50 mg/dl veya altına düşmesi) yaşayanlar
  • Mide rahatsızlıkları olanlar
  • Hamileler, emzikliler, yaşlılar, çocuklar
Tüm bu rahatsızlıklar dışında doktor kontrolünde olan tüm bireyler oruç tutup tutamayacaklarını mutlaka doktoruna danışmalıdır.

Ramazanda Sık Tekrarlanan Yanlışlar Nelerdir?

Sahura Kalkmamak veya Sahurda Yanlış Beslenmek: Sahura kalkmamak açlık süresini uzatıp metabolizma hızını düşürerek kilo alınmasına sebep olur. Sahurda fazla yağlı yemekler, hamur işi ve tatlı tüketmek yavaşlayan metabolizma hızının da etkisiyle kilo alımını kolaylaştırır. Ayrıca fazla yemek yemek ve asitli, kafein içeriği yüksek olan gıdaların tüketimi mide sağlığını olumsuz yönde etkiler.
İftar Davetleri: Ramazan ayının en yaygın geleneklerinden biri olan iftar davetleri sağlıklı ve dengeli beslenme programlarından uzaklaşılan yerlerdir. İkramların fazla olması, ev sahibinin ısrarları insanları diyet listelerinden uzaklaştırırken, davet sayısının artışı kilo alımına neden olmaktadır. Bu gibi durumlarda ikramlar tadımlık olarak kullanılmalı, yağ ve şeker içeriğinin fazla olduğu düşünülen yemeklerden uzak durulmalıdır.

İftar Sonrası Atıştırmalar: Yaklaşık 18 saat boyunca aç kalan insanlar iftar sonrasında gün içinde tüketemedikleri besinleri tüketme isteği içerisindedirler. Bu durum mide başta olmak üzere tüm sindirim sistemi sağlığının bozulmasına yol açar. Ayrıca iftar ve sahur saatlerinin çok yakın olmasından dolayı iftar sonrası yapılan atıştırmalar sahurda midenin tam boşalmamasına, sağlıklı bir sahur öğünün yapılamamasına neden olur. Sahurda yeteri kadar beslenmeyen bireylerde gün içerisinde şeker düşüşleri, baş ağrısı problemi sık görülmektedir.


AKLINIZDA BULUNSUN!
  • Sağlıklı beslenmenin temeli 3 ana 3 ara öğün olsa da ramazan ayında bu mümkün olamamaktadır. Ancak iftar sonrasında küçük sağlıklı ara öğünler yaparak mide ve bağırsak hareketlerini arttırabilirsiniz. Bu, yaşanan sindirim sistemi sorunlarından korunmanızı sağlar. (Meyve, probiyotikli yoğurt, sade dondurma, bitki çayları, az miktarda ceviz, badem ve fındık gibi yağlı tohumlar sağlıklı ara öğünlere güzel örneklerdir.)
  • Su vücudun en iyi ilacıdır. İftar ve sahur arasında mümkün olduğunca çok su içilerek böbrekler susuzluktan korunmalıdır. ( Vücudun su ihtiyacını anlamak için idrar rengi kontrolü yapılabilir. İdrar rengi berrak ve beyaza yakın değilse vücudun hala suya ihtiyacı vardır)
  • Sahurda çok yağlı yemeklerden ziyade kahvaltılıkların kullanılması çok daha doğrudur. (haşlanmış yumurta, beyaz peynir, zeytin, yeşillik, domates, salatalık, biber sahur için dengeli besin grubudur. İsteğe bağlı olarak çorba da bu menüye eklenebilir.)
     
  • Sahur sonrasında süt ve süt ürünleri tüketmek hem metabolizma hızlandırır hem de tokluk hissini arttırır. ( süt ürünlerine tarçın ilave edilmesi kan şekeri kontrolü sağlayarak daha rahat bir ramazan geçirmenizi sağlar.)
     
  • Ramazanla birlikte artan pide ve hamur işi tüketimi hızlı kilo alımına neden olabilmektedir. Unutmayın çeyrek pide yaklaşık 2 dilim ekmeğin kalorisine eşit olup yağ miktarı tahıllı ekmeklere göre daha fazladır.
  • İftar sonrası yapılan tatlı kaçamaklarından mümkün olduğunca uzak durmak ramazanda kilo kontrolünde daha başarılı olmanızı sağlar. Tatlı tercihinin iftardan en az 1 saat sonra sütlü tatlılardan veya sade dondurmadan yana yapılması daha koruyucudur.
  • Ramazan ayı reflü başta olmak üzere sindirim sistemi rahatsızlıklarının en sık görüldüğü dönemdir. Mide rahatsızlığından korunmak için oruç hurma veya zeytinle ve bolca suyla açılmalı, 5-10 dakikalık aradan sonra çorba ile devam edilmelidir. Ana yemeğe geçmeden önce yine 20-30 dakika ara verilip mümkünse sofradan kalkıp biraz hareket edilmelidir. (ev içinde dolaşmak bağırsak hareketlerini arttıracağından kolay sindirim sağlar.)
  • Mide yanması ve şişkinliği yaşamamak için; iftar ve sahurda asitli, kafeinli besinlerden, kızartmalardan, çok baharatlı ve soslu yiyeceklerden uzak durulmalıdır. İftar sonrasında şişkinliği azaltmak için hemen maden suyu kullanılması böbrek solüt yükünü arttırarak böbrek sağlığını tehdit eder.

Yeni Haberler